هیچ کس دوست ندارد محل کارش کسل کننده باشد، مخصوصا وقتی که محل کار هیچ کس دیگری کسل کننده نیست. همچنین داشتن یک محل کار خوب می تواند به دیگران نشان دهد که دوست دارید هر روز به محل کار خود باز گردید. 

مبلمان اتاق کاراقدامات
- چیزهای بیش از حد شخصی را در محل کار خود قرار ندهید. البته یک قاب عکس که شما را به یاد خانواده و دوستانتان بیاندازد، هیچ مشکلی ندارد.
- در صورتی که کامپیوتر دراختیار دارید، انتخاب یک پس زمینه ی زیبا و روشن را مد نظر قرار دهید؛ اما اگر اجازه ندارید، دست به چنین کاری نزنید.
- چراغ ها را مورد توجه قرار دهید. اگر جای کافی و پریز آزاد دارید، یک چراغ رنگی نه تنها نور بیشتری به شما می دهد، بلکه رنگ و روی بیشتری به محل کار شما می بخشد.
- باظاهری زیبا به محل کار بیایید. وجود فرد شاد و خوش لباسی که پشت میز کار می نشیند همیشه می تواند مفید و مثمر ثمر باشد.
- آینه ای را با هر اندازه ای برای محل کار خود بخرید. این آینه باعث می شود فضا بزرگ تر به نظر رسد و همچنین اشیاء رنگارنگ دیگر را منعکس می کند.

دکور اتاق

هشدار
- در دفتر خود چیزهایی قرار ندهید که فقط فضا را شلوغ و کار کردن در آن را دشوار می‌کنند.
- در صورتی که رئیس یا شخص دیگری به شما هشدار می دهد که ظاهر دفتر شما جذابیت منفی پیدا کرده است، آن ها را بردارید، البته تنها در صورتی که شخص گوینده فرد معتبری باشد.
- هیچ چیز نابجا و نامناسبی باعث نمی شود نمای دفتر شما جذاب تر شود. در این صورت، هیچ کس دوست ندارد محل کار شما را ببیند و چنین کاری برای حفظ شغلتان خوب نیست.
- بیش از حد بچگانه رفتار نکنید. دلیلی وجود ندارد که روی پوشه ها تصویر شاهزاده های کارتونی باشد.

وقتی زمان دکور دفتر کار می رسد، به آسانی ممکن است با مبلمان و اشیاء هنری تاثیر‌گذار جو زده شوید. اما یک دفتر اجرایی باید حرفه ای و در عین حال ساده باشد. وقتی که در حال آماده کردن بهترین طراحی برای دفتر هستید موارد زیر را به یاد داشته باشید...


به کاربرد توجه کنید
دفتر کار باید دارای یک طراحی پذیرا باشد اما علاوه بر آن باید برای آن چه قرار است مورد استفاده قرار گیرد نیز کاربرد داشته باشد. برای مثال، داشتن مبل سه نفره خوب است اما در صورتی که مدیران واقعا به آن نیاز داشته باشند. نباید فضا را با مبلمان مجلل و اشیاء دیگری که وجود آن ها در دفتر ضرورتی ندارد، اشغال کنید، حتی اگر ظاهر خوبی دارند.

دکور دفتر کار

سلیقه ی مدیر را مد نظر قرار دهید
درصورتی که مدیر سلیقه ی خاص ثابتی دارد، یک دفتر امروزی در اختیار او قرار ندهید. صرف نظر از طراحی دفاتر دیگر اداره، مدیر باید فضایی در اختیار داشته باشد که در آن احساس راحتی کند، جایی که در آن تولید حرف اول را می زند، نه شکل و سبک دفتر. مدیر کسی است که بیشترین وقت خود را در اتاق کارش می گذراند، بنابراین دفتر او باید حداقل تا حدودی بازتاب دهنده ی شخصیت او باشد.

محلی را برای نشان افتخارها، جایزه ها و گواهی ها در نظر بگیرید
مدیران برای رسیدن به جایگاه کنونی شان سخت تلاش کرده اند و نشان های افتخاری دارند که نشان دهنده ی تجربه و کوشش آنهاست. نه تنها مدیران می خواهند دستاوردهای خود را به نمایش گذارند بلکه مشتریان و مشتریان آتی نیز دوست دارند آن ها را ببینند. دیدن مدارک و گواهی‌های شخصی که با او در حال تجارت هستند می تواند به کسانی که به دنبال تخصص شرکت هستند اطمینان خاطر دهد و همین طور مشتریان فعلی را مطمئن می کند که تصمیم درستی گرفته اند.
نشان های افتخار، جایزه ها و گواهی ها را می توان روی سطوح افقی و روی دیوارها قرار داد. خوب است که طراح دفتر کار از مدیر بپرسد چه چیزهایی برای نمایش در اختیار دارد تا طراح بتواند فضای مناسب را به آن ها اختصاص دهد.

 

ست رنگی انتخاب کنید که جذاب باشد
مدیران احتمالا با افراد مختلف بسیاری در دفتر خود ملاقات می کنند و بنابراین، ست رنگ باید برای همه گرم و پذیرا باشد. رنگ های مناسب گرم و خنثی برای رنگ و رو دادن به دفتر گزینه ی خوبی هستند. رنگ های خنثی همچنین به آسانی با مبلمان، فرش و دکوراسیون هماهنگ می شوند.

فضاهای بایگانی را به یاد داشته باشید
فراموش نکنید که برای کمد پرونده ها، طاقچه ها و قفسه ی کتاب ها فضای کافی در نظر بگیرید تا مدیر برای سامان دهی جای زیادی در اختیار داشته باشد. ممکن است به آسانی گرفتار مسائل زیباشناختی دفتر شوید اما این نکته مهم است که به یاد داشته باشید قرار است شخصی در آن فضا کار کند. بار دیگر، مشاوره با مدیر در مورد نوع سیستم سازمانی ترجیحی او باعث صرفه جویی در وقت شما می شود.

اکنون زمان آن رسیده که دست بکار شوید و دفتر کار خود را طراحی کنید.

ایده هایی برای چیدمان محیط کار

میز کارهمان طور که هر کارمند اداری که مدت زمانی را در یک اتاق کار گذرانده ممکن است به شما بگوید، محل کاری راحت و زیبا (خوش دکور) می تواند روحیه انسان را بالا برده و بهره وری را افزایش دهد. همه ی اداره ها به کارمندان خود اجازه می دهند اتاق کار خود به صورت شخصی دکور کنند. با در هم آمیختن انواعی از ابزارهای کاری معمول مثل صفحه زیر ماوس، تابلو آگهی ها، و وسایل روی میز با وسایل شخصی، هرکسی می تواند اتاق کار خود را به خانه ای دیگر به دور از خانه ی اصلی خود تبدیل کند.

میز کار زیبا

وسایل رنگارنگ
می توانید از وسایل پرکاربرد میز مثل قلمدان و سبد به عنوان بازتاب دهنده ی شخصیت خود استفاده کنید. فنجان پلاستیکی خود را با استفاده از برچسب های زیبا تزئین کنید. برای نگهداری نامه های ارسالی روزانه به جای سبد سیاه از سبد فلزی صورتی یا سبز استفاده کنید. از توپ استرس‌ هایی استفاده کنید که به شکل توپ گلف، توپ بیسبال، و یا جمجمه و استخوان دزدان دریایی هستند. تابلوی آگهی ها یا تابلو گچی که روی آن قابی زیبا رنگ شده می تواند لیست فعالیت های روزانه را برایتان مشخص کند. از پد یادداشت و برگه های خود چسب استفاده کنید که زیر آن ها طراحی یا گفتارهای حکیمانه چاپ شده است.

گیاهان
نگه داشتن گیاه روی میزکار به فضای کار شما جان می بخشد و به شما فرصت استراحتی می دهد که در میانه ی کاغذبازی و کار با اعداد و ارقام به هرس و آب دادن گیاهان بپردازید. گزینه های پیش روی شما از گیاهان ساده ی گلدانی تا درختان مینیاتوری به همراه سنگ ها و آبشارهای ظریف و شاخ و برگ های مینیاتوری متغیر هستند. باید قرار دادن گیاهان روی میزکار خود را با دقت زیادی انجام دهید. آن ها را دور از کامپیوتر، تجهیزات الکترونیکی و اسناد مهم نگه دارید تا در صورت افتادن گیاه یا رخ دادن اتفاقی هنگام آب دادن به آن مشکلی پیش نیاید. در صورتی که وقت زیادی برای نگهداری از گیاه زنده ندارید، گیاهان مصنوعی پلاستیکی یا پارچه ای روش بسیار خوبی برای رنگ و رو دادن به اتاق کار شما هستند، بی آن که نگران نگهداری روزانه آن ها باشید.

عکس های شخصی
عکس های اعضای خانواده به افراد حس در خانه بودن را می دهد و محیط کار را گرم تر و راحت تر می کند. چند عکس قاب گرفته شده و یا چند عکس ساده که به تابلوی آگهی ها چسبانده شده، خانواده ی شما راحتی در ساعت های پراسترس اضافه کاری نزدیک شما نگه می دارد. عکس های شخصی همچنین جلوه ای از نوع شخصیت شما را به همکارانتان ارائه می کنند و می توانند به عنوان محرکی برای آغاز گفتگو حین استراحت و زمان ناهار عمل کنند.

ظرف شکلات و تنقلات
ظرف کوچکی از آب نبات، خشکبار و دیگر تنقلات را روی میز خود بگذارید تا در طول روز آن ها را نوش جان کنید. این کار از رفتن پر هزینه شما به سراغ سوپر مارکت جلوگیری می کند. برای اهمیت به سلامتی می توانید تخمه آفتابگردان و کشمش را جایگزین آب نبات کنید. قرار دادن تنقلات روی میز راه مناسبی برای برقراری ارتباط اجتماعی و جشن گرفتن عیدها و سایر مناسبت های خاص است.

روشنایی
کار کردن در اتاق اداری زیر نور تند مهتابی می تواند به چشمتان فشار بیاورد. فضای کار خود را با اضافه کردن یک چراغ میز باتری خور تغییر دهید که بر روی آن لوگوی تیم ورزشی محبوب شما، یک شخصیت کارتونی و یا یکی از چهره های موسیقی پاپ چاپ شده است. چراغ دکوریِ فانوسی شکل و یا چراغ گدازه ای می تواند به جلوه و نمای اتاق کار شما بیافزاید.

رنگ های هارمونی در طراحی داخلی كلاسیك 



- طراحی و دكوراسیون داخلی كلاسیك دریك ساختمان می تواند با تركیب رنگ های كلاسیك و هارمونی به نمایش درآید.دیوارهایی صورتی كم رنگ با خطوط پراكنده سبز و لیمویی در بین دیوار و پایه میزهای داخلی از جمله این رنگ های هارمونی در یك طراحی كلاسیك به شمار می روند. رنگ فرش های به كار رفته در این خانه كلاسیك می تواند از اهمیت بالایی برخودار باشد، به طوری كه زمینه سفید آن ها هارمونی بی نظیری را به فضای داخلی ساختمان انتقال خواهد داد. نقاشی پراكنده و البته موزون دیوارهای آن نیز حائز اهمیت خواهد بود.
همچنین رنگ هایی نظیر صورتی و سبز در اتاق های نشیمن و آشپزخانه، زرد در اتاق كودك و و آبی در اتاق خواب نیز جذابیت چشمگیری به دكوراسیون داخلی این ساختمان انتقال داده‌اند. در واقع این هارمونی رنگ ها به نوعی طراحی ایتالیایی داخلی یك ساختمان را به نمایش می گذارد كه تركیب رنگ های گرم و سرد با توجه به فضای ساختمان می توانند توجه هر بیننده ای را به خود جلب كنند.

فلسفه فنگ شویی : بسیاري از مردم واقعا اعتقاد دارند که این فلسفه زندگی نه تنها براي ذهن و اندیشه بلکه براي خانه های امروزی و معاصر صادق است. باور به این که محیط پیرامون ما تاثیر عمیقی بر ما می گذارد همان انگیزه عظیم پشت پرده در طراحی های معاصر شده است . زیستن در خانه امروزی توانایی ما را براي امروزی بودن دو چندان خواهد ساخت . در سالهای حول و حوش تحویل هزاره دوم به سوم به چه خانه ای می توان امروزی گفت؟ به اینکه معماران و طراحان داخلی معاصر و امروزي باشند ؛ دقیقا یعنی چه ؟ چه انتظاراتی از آنها در این زمینه وجود دارد ؟ بی شک باید اذعان داشت که نگاه معاصر به معماری متاثر از جنبش عظیم مدرنیسم بوده است که در دهه 1920 به صفحه جهانی گام نهاد و تا چندین دهه پس از آن به سبک مسلط معماری و طراحی داخلی بدل شد. آنچه مدرنیسم از خانه انتظار داشت به بیان لوکوربوزیه ، یکی از بزرگترین معماران مدرن «یک ماشین برای زندگی بود ». عملی ، عقلانی ، زیبا و ساده و فارغ از هر گونه آرایه و تزئینی که صرفا جنبه تزئینی داشته باشد . یکی از هنرهایی که در فراسوی طراحی داخلی گرفته ، فنگ شویی است که در قلمروی بی پایان ذات ناب یعنی روح و انرژی قراردارد .
فنگ شویی : به این معنی که تغییرات مناسب در محیط زندگی و کار می تواند تغییرات فراوانی در جریان زندگی بوجود آورد و کار اصلی فنگ شویی تمرکز روی این جنبه از سبک است ؛ در واقع محل زندگی را از انتخاب زمین ، توجه به طبیعت اطراف ، نحوه ساخت بنا و چیدمان داخلی آن مورد توجه قرار می دهد . همه ما این تجربه را داریم که برخی بناها خوش یمن و با برکت هستند و برخی بد قدم و پر دردسر که با این تکنیک می توانیم وضعیت زندگی انسانها را تغییر دهیم . با تعریف دیگر از فنگ شویی که هنر طراحی ساختمان و بناها با تاکید روی سلامت و موفقیت ساکنین بنا می باشد . هر کدام از بناها بسته به طراحی و عناصری که در آن استفاده شده است دارای انرژی خاصی هستند . می توان نقاطی را در هر بنا پیدا کرد که نیاز به اصلاح داشته باشد ایرادهای مختلف در نحوه شکل گیري پلان - بدنه سازی ها و به خصوص معماری داخلی باعث تاثیر جدی روی احساس و سلامت ساکنین دارد. فنگ شویی از بسیاری از جهات مانند طب شرقی است با این تفاوت که مخاطبین در این علم فضاها می باشند نه افراد . در اینجا با ایجاد تعادل در انرژی در محیط زندگی ، افرادی که در آنجا کار و زندگی می کنند سالم می مانند و از محیط زندگی خود بیشتر در جهت ایجاد آرامش و آسایش بهره می جویند . در واقع از فنگ شویی در طراحی بناهای مسکونی تا دکوراسیون و معماری داخلی آنها ، طراحی فضای سبز و طراحی فروشگاه ها و شرکت ها استفاده می شود. فنگ شویی را می توان هنر طراحی نظم موزون نامید و ریشه های آن را باید در جهان بینی تائوئیسم و باورهای آن جستجو کرد . تائوئیسم در آغاز به عنوان یک فلسفه یا جهان بینی ، بر وفاق موزون بین انسان و محیط و برای دستیابی به آرامش و توازن تکیه داد اما در طراحی قرون تحت تاثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب قالب در چین شد . تائوئیسم در توسعه خود بر بسیاری از علوم و فنون و هنرهای چین تاثیر گذارد ؛ در پزشکی نظریات تائوئیسم منجر به تکامل طب ستنی چین و شکوفایی طب گیاهی و طب سوزنی به صورت امروزی اش شد . مراقبه و ورزشهای رزمی تحت تاثیر نظریات « خلع ذهن » و « نیروي حیاتی » تائوئیسم شکل تازه ای به خود گرفتند . در زمینه معماری و شهر سازی ، تائوئیسم در کنار ستاره شناسی و جغرافیای چین ، هنر فنگ شویی را پدید آورد که به تعیین محل مناسب برای ایجاد شهرها ، انتخاب مکان مناسب برای استقرار ابنیه ، نحوه تاثیر قرارگیری فضاهای داخلی و حتی تشکیل چیدن اشیاء درون خانه می پردازد. کوین لینچ ، از معروف ترین شهر سازان معاصر جهان ، در مورد نقش این باورها در شکل دادن به شهرها چنین می گوید (( الگوی چینی تاثیر شگرفی در شکل تقریبا تمام شهرهای عمده چین ، کره ، ژاپن و سایر مناطق آسیای جنوب شرقی بجا گذارده است )). نمونه بارز آن ، شکل جادویی شهر پکن است در این الگو حیات دارای معانی و رنگ های خاص خود است . نشان سیاه بدیمن تلقی می شود و از این رو سپری براي دفاع از شهرها در مقابل تاثیرات آن ساخته شده است . تاثیر باورها تنها در زمینه شهرسازی ، معماری و آرایش فضاهای داخلی تجلی نمی یابد ؛ زندگی روزمره در گذشته و حال سرشار از باورهایی است که به رقم دشواری یافتن توجیه علمی و منطقی برای آنها ، در رفتار و حالات انسان تاثیر می گذارند. در واقع به فنگ شویی باید به عنوان عرصه هنری نگریست که در آن شخص با تکیه بر اندیشه خود ، بر مشکلات روزمره غلبه می کند . بیش از هر چیز هدف ، خلق محیطی مثبت و دوستانه برای زندگی موزون در خانه و محل کار می باشد.
نظریه فنگ شویی : نظریه فنگ شویی کیهان شناسانه است و براساس نظریات انتزاعی تائوئیسم درباره رابطه کیهان و انسان شکل گرفته است . هدف آن ایجاد وحدت میان آسمان ، زمین ، انسان و ماده از طریق نیرویی به نام تایجی ( نهایت مطلق ) است . چینی های باستان اعتقاد داشتند هنگامی که این وحدت بوجود آید ، کی ( نیروی حیات ) در موجودات جاندار و بی جان جاری شده ، موجب بروز اتفاقات خوب و سازنده می شود . فقدان جریان کی نیز نتیجه معکوس ، یعنی بدبختی و نحوست به بار می آورد . نظریه وحدت بین آسمان ، زمین و انسان ، محور هنر فنگ شویی است که از آن اساطیر و داستان های محلی فراوانی زاده شده است.
یین و یانگ : در تحلیل فضایی ، یین به قسمت های آرام و غیرفعال اتاق اطلاق می شود که فاقد درب ، ورودی ، پنجره و یا هر نوع گشایشی به اطراف باشد . یانگ معرف قسمتهای فعال اتاق است که در آن امکان حرکت وجود دارد ، یعنی قسمتهای مجاور درها ، ورودی ها ، بازشوها و پنجره ها ؛ برای مثال در اتاق خواب ، بهترین محل قرارگیری تخت ، سمت یین یا نقاط مجاور آن است و نامناسب ترین محل نیز برای استقرار تخت خواب زیر پنجره ها ، یعنی جایی است که هوای سرد یا آلوده بیرون با نفوذ به درون موجب سرماخوردگی و سردرد می شود . تابش شدید آفتاب از پنجره های اتاق نیز مخل آسایش است ، به همین دلیل از پرده و کرکره یا سایر وسایل برای کاهش نیروی یانگ و ایجاد تعادل استفاده می شود . قراردادن تخت خواب نزدیک به در نیز نادرست است ، چرا که این قسمت یانگ اتاق علاوه بر نامناسب بودن به دلیل سروصدا ، سرما و آلودگی بیرون ، در معرض تهدید لبه تیز در نیز قرار دارد که گاهی مانند تیغه چاقو به سمت تخت نشانه می رود . تخت خواب باید در محلی آرام و دوستانه در قسمت یین اتاق مستقر شود.


پنج عنصر : اندیشه کیهان شناسانه تائوئیسم ، تمام اشیای جهان را ساخته شده از پنج عنصر اولیه فلز ، چوب ، آب ، آتش و خاك می داند . این عناصر به صورت مکمل یا متضاد یکدیگر عمل می کنند . هر شیئ موجود در یک اتاق ترکیبی از یک یا چند عنصر بوده ، استقرار اشیاء در فضاها به نحوی که عناصر آنها یکدیگر را تکمیل کرده ، موجب توازن در فضا شوند . نظریه « پنج عنصر » یکی از راهکارهای سودمند به شمار می رود . پنج عنصر بدین شرح می باشند : چوب ، آتش ، خاك ، فلز و آب . به عنوان مثال ، استقرار چوب ، یا اشیاء چوبی در مجاورت اجاق گاز امری غیر عاقلانه است ، زیرا عناصر فلز و چوب متضاد محسوب می شوند ؛ و قرار دادن صندلی چوبی در مجاورت اجاق فلزی باعث ایجاد تضاد شده ، ممکن است منجر به حریق شود . اما از آنجا که فلز و آب مکمل یکدیگر هستند ، قرار دادن شیئ در ارتباط با آب ( لگن ظرفشویی آشپزخانه یا لگن آب ) بین صندلی چوبی و اجاق فلزی این تضاد را از بین برده ، ایجاد توازن می کند . فراگرفتن فنگ شویی کمک می کند تا با طراحی و تفکر خلاق ، بتوان محیط زندگی و کار را تغییر داده ، به غنای حال و زندگی مثبت دست یافت . در واقع انتخاب رنگ های ملایم و مطبوع و رنگ های ترکیبی و اجتناب از رنگ های سیر و یک دست راه منطقی ایجاد توازن بصری محسوب می شود . بالاتر از همه ، نباید فراموش کرد که فنگ شویی هنر تعادل و توازن است.
نور : تمام نورها در دو دسته طبیعی و مصنوعی قابل دسته بندی هستند . نور طبیعی آفتاب گرچه بسیار مفید است و بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ در هنگام جستجوی مسکن به دنبال آن هستند ، میزان بیش از حد آن مثل تمام چیزهای خوب مطلوب نیست . نور بیش از حد آفتاب و انعکاس تابش آن در فنگ شویی مضر محسوب می شود . اشعه مستقیم و مهار نشده آفتاب باعث صدمه زدن به رنگ اشیاء ، مبلمان ، پارچه و بالاخره انسان می شود . ترك خوردن و تاب برداشتن مبلمان چوبی و پریدن رنگ اشیایی را که در معرض آفتاب مستقیم و طولانی قرار گرفته اند ، همه دیده اند . اشعه مستقیم آفتاب به گیاهان نیز لطمه زده ، باعث خشکی هوای درون خانه می شود . حتی انعکاس تابش نور آفتاب از پنجره ها ، آیینه ، استخر و سایر سطوح نیز در صورت نفوذ به درون ممکن است موجب صدماتی شود . نور مستقیم آفتاب و انعکاس تابش آن باید توسط کرکره ، پرده ، سایبان و توری مهار شود ، و راه حل نیز مثل همیشه از طریق ایجاد محیطی متعادل و هماهنگ است . نور مصنوعی معمولا توسط شمع ، و چراغ های گازی ، و برقی تولید می شود . استفاده از نور چراغ های برقی در فنگ شویی برای تقویت نیروهای مثبت اگرچه نگرشی جدید محسوب می شود ، کاملا عملی است . یک روش معاصر در فنگ شویی ، استفاده از چراغ های بیرونی و نصب آنها برای تابش بر روی دیوارهای خارجی خانه جهت افزایش نیروهای مثبت و تقویت بخت و اقبال است . نصب چراغ های بیرونی در حیاط خلوت یا دیوارهای خارجی اگرچه سودمند است ، ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه ها شود ، و در این مورد باید دقت کرد که نور آنها به پنجره های همسایه ها به طور مستقیم نتابد . استفاده از چراغ به صورت مناسب در درون خانه نیز می تواند سودمند باشد و باعث ملایم شدن سایه روشن لبه تیز دیوارها و گوشه های اتاق شود . چراغ های کفی پایه بلند که نور خود را به سمت سقف می تابانند ، برای این منظور بسیار مناسب هستند.
طبیعت مهمترین مکتب در فنگ شویی : احکام جاری در طبیعت مهمترین منبع شکل گیری مقررات فنگ شویی است . همان طور که معماری بدون تاثیر گرفتن از طبیعت معنی و مفهوم خاصی نمی دهد در واقع اساس فنگ شویی نیز الهام از طبیعت است . همان طور که در بحث معماری داخلی به صورت جدی به آن پرداخته می شود .
اصل سادگی : سادگی اصل مهمی در فنگ شویی است هر آنچه ساده است زیباست . امروزه در معماری و ساختمان سازی ، آنچه به چشم نمی آید سادگی است . در بسیاری از طراحی ها و معماری داخلی هزینه های گزافی که به قصد زیبا کردن بناها صرف می شوند نه فقط زیبایی به وجود نمی آورند بلکه ساختارهای ناهنجاری هستند و هدفشان تبدیل کردن یک چیز به چیز دیگری است که هم بی اصالت است و هم باعث از دست دادن طبیعت بنا می شود . کاربرد این اصل در فنگ شویی ، توجه به احکام و قوانین طبیعت در زمان طراحی بناها و استفاده از عناصر مختلف اما کاملا بجا و هماهنگ است . مهم این است که هر چه ساخته می شود باعث بر هم زدن محیط پیرامون خود نشود . چون در غیر این صورت نمی تواند برای ساکنین آن زندگی خوبی به دنبال داشته باشد .
سبک های مهم فنگ شویی : فنگ شویی دارای سبک های مختلفی است ، آنچه مهم است انتخاب یکی از آنها و اجرای دستورات بر اساس قوانین همان سبک است . برخی از روش ها با هم قابل ادغام هستند و برخی دیگر را نمی توان به صورت توام به کار برد .
روش قطب نما یا هشت جهتی
روش هشت خانه
روش ستاره
روش شکل ورود
مشخصات معماری :
1- ورودی اصلی و پنجره ها : ورودی و پنجره های خانه تحت تاثیر محیط پیرامون خود هستند مثلا وجود یک حجم بزرگ با لبه های سخت ، نظیر نبش ساختمان مقابل که مستقیما به طرف ورودی یا یکی از پنجره های خانه نشانه رفته است ، می تواند باعث تاثیرات مخربی شود . در فنگ شویی باید از استقرار ورودی اصلی خانه و پنجره های آن در محور ورودی های وسیع ساختمان های بزرگ یا ورودی گورستان شدیدا اجتناب کرد . طراحی استقرار پله های جلوی خانه ، در ورودی اصلی و ورودی داخل خانه نیز در فنگ شویی محل سکونت از اهمیت ویژه ای برخوردار است . توجه به این فضاهای خانه نه تنها در رابطه با جهت گیری کلی خانه ، بلکه از نظر جزئیات طراحی آن امری ضروری است . جهت گیری درها نسبت به یکدیگر و یا نسبت به سایر عناصر معماری داخل خانه نیز بسیار مهم است . هیچ یک از درهای داخلی و خارجی خانه نباید با راه پله ساختمان در یک محور قرار گیرند . چنین درهایی در صورت نزدیکی به راه پله ساختمان ، از نظر ایمنی برای کودکان و بزرگسالان ، خصوصا در شب خطرناك هستند . در فنگ شویی چنین استقراری باعث بروز مشکلات و بهم خوردن ثبات مالی ساکنان خانه می شود .
2- گوشه های داخلی و تقاطع دیوراها : تقاطعات تند دیوراها و زاویه تیز 90 درجه در فنگ شویی مقبول نیستند و گوشه های گرد ، اشکالی با خطوط منحنی و لبه های نرم به آنها ترجیح داده می شوند . در این مورد نیز بدون استفاده از تغییرات سازه ای که پر هزینه اند ، می توان به راه حل های ارزان و مناسبی برای ایجاد حس هماهنگی و بوجود آوردن اشکال سازه مند که از بارزه های فنگ شویی هستند ، دست یافت . نورپردازی شاید موثرترین روش برای تلطیف گوشه و لبه های تیز داخلی باشد . استقرار هدفمند چراغ های کفی ، نورپردازی غیر مستقیم و یا گذاشتن چراغ رومیزی بر روی میز کنار مبل ، بسیاری از لبه ها و گوشه های سخت اتاق را ملایم می سازد . نصب چراغ های پایه بلند در پشت کاناپه ها و یا گلدان های بزرگ نیز بسیار موثر است . استفاده ماهرانه و همزمان از نور و رنگ ، به طور معجزه آسایی باعث ازدیاد حس گرمی ، لطافت و صمیمیت در فضایی می شود که ظاهری تند و غیر دوستانه دارد .
3- ستون ها و تیرها : ستون ها و تیرهای سقف یک ساختمان از عناصری هستند که وجودشان برای حفظ یکپارچگی سازه و ایمنی خانه ها و ساختمان ها ضروری است . اما از نظر فنگ شویی ، محل استقرار آنها در رابطه با فضاهای داخلی ممکن است نامناسب و غیر قابل پذیرش باشد و تدابیری را در مورد آنها باید بکار بست . به عنوان نمونه ، وجود ستون بزرگ در محور ورودی اصلی یا مرکز یک اتاق مشکلی عمده به شمار می آید . در فنگ شویی چنین ستونی «ستون دلگیر کننده » نامیده می شود .
4- آشپزخانه و سرویس بهداشتی : محل آشپزخانه و سرویس های بهداشتی به دلیل تاثیر مستقیم بر روی سلامتی ساکنان خانه ، دارای اهمیت ویژه ای است . آشپزخانه مکانی است که اجاق با حرارت و آتش خود در آن جای دارد و مملو از اشیای تیز و برنده است . آشپزخانه محل فعالیت ، حرکت ، گرما و نیروی یانگ است و بر خلاف نظر بعضی از طراحان مبنی بر کارایی بیشتر ، هرگز نباید در مرکز خانه یا ساختمان قرار گیرد . سرویس های بهداشتی اگرچه از فضاهای مرتبط با آب هستند و آب در فنگ شویی عنصری دوستانه تلقی می شود ، به دلیل ارتباط آنها با فضولات ، کثیفی ، و خصوصی بودن استفاده از آنها ، باید به طرز صحیحی مکان یابی شوند .
رابطه فنگ شویی و معماری داخلی : همان طور که می دانیم صورت های متغیری در عالم هستی وجود دارند که در آن منفی و مثبت ، تاریکی و روشنایی ، سرما و گرما بوجود می آید و نتیجه آن به گردش درآمدن هستی است . در واقع هیچ چیز به صورت مطلق یین یا یانگ نیست . یین و یانگ بودن یک امر نسبی است . شکل کلاسیک یین و یانگ سمت آفتاب گیر و سایه دار کوه است . در این تقسیم بندی سوی آفتاب گیر کوه در قسمت یانگ و طرف دیگر در بخش یین قرار می گیرد . به همین شکل سمت جنوبی و آفتاب گیر خانه سمت یانگ حساب می شود در نتیجه بخش جنوبی خانه برای کار و فعالیت مناسب است و قرار داشتن اتاق خواب ها در قسمت شمالی فضای مناسبی را برای خواب ایجاد می کند . اگر دقت کنید در خانه ای بزرگ که دارای هر دو قسمت شمالی و جنوبی باشد افراد خود به خود دوست دارند تا در طول روز در بخش جنوبی باشند و شب ها به سمت شمال گرایش پیدا می کنند . باز لازم به ذکر است که این قوانین نسبی است . حال ببینیم درک خصایص یین یا یانگ بودن فضاها چه کاربردی در فنگ شویی دارد . فضاهای دارای لبه تیز ، خطوط صاف و زوایای متعدد ، شیشه ، استیل ، سطوح فلزی ، سطوح براق مانند آینه و رنگ های روشن و تند از نوع یانگ هستند . به همین شکل فضاهای دارای سطوح خمیده و منحنی ، زمینه های صاف ، پرده های بلند ، کوسن های بزرگ ( بالش های تزیینی و متکا )، انواع فرشینه و رنگ های آرام ، فضا را با قدرت زیادی به سوی یین شدن سوق می دهد . اگر فردی که قرار است در این فضا کار یا زندگی کند دارای انرژی یین بیشتری باشد در محل زندگی چنین شخصی استفاده از رنگ های آرام بخش مانند سبز ، پرده های بلند و گیاهان با برگ های گرد و پهن توصیه می شود . با توجه به مطالب بالا که مصادیقی روشن است ، با استفاده از مواد و مصالح و ساختارها و بافت به بیان طراحی داخلی فضاهای مختلف می پردازیم . یک کاربرد دیگر : یک فضای کاملا یانگ مانند یک رستوران زنجیره ای را در نظر بگیرد . سرامیک در کف ، شیشه های بزرگ ، سطوح استیل بر روی دیوارها و رنگ های قرمز که لابه لای سطوح فلزی به کار رفته است ؛ چنین فضایی برای جلب مشتری بسیار عالی است . وقتی از جلوی چنین رستورانی عبور می کنید ، نمی توانید جلوی خودتان را بگیرید و به داخل نگاه نکنید ؛ از طرف دیگر وقتی وارد شدید و غذایتان را خوردید ، نشستن و تحمل کردن همان فضا برایتان مشکل می شود و دوست دارید به سرعت مکان را ترک کنید . این دقیقا همان چیزی است که صاحب مغازه به آن نیاز دارد . امروزه این ترکیب معماری ، فرم قالب برای رستوران های زنجیره ای و فست فودها است . حتی در باغچه های ژاپنی و چینی ، تعادل بین این دو نوع انرژی برقرار است . در این باغچه ها ، هم گیاه وجود دارد (انرژی یانگ) و هم آبنما (انرژی یین) . در معماری داخلی ، تعادل انرژی های یین و یانگ بر جریان انرژی های داخلی اثر دارد . به عنوان مثال اگر محیط زندگی بسیار ساکت و اتاق ها سرد و تیره و تاریک هستند ، برای آنها رنگ تازه ای در نظر بگیرید و همه را روشن کنید . تغییرات فصل های سال روی انرژی های یین و یانگ اثر دارد . در هوای سرد ، مه آلود و بارانی انرژی یین افزایش پیدا می کند . بنابراین در زمستان ، چراغ ها را بیشتر روشن نگه دارید و در خانه موسیقی و سر و صدای زیادتری داشته باشید .
کاربرد رنگ ها : شکل و رنگ ، آن تجلیات جوهری مافوق مقررند که ما از آن ها تصوری ناچیز داریم . همچنانکه صوت به لفظ ادا شده ، رنگی درخشان می دهد ، رنگ نیز مایه ای جلادار و مفهوم معنوی به فضا می بخشد . پس می توان با توجه به شناخت روحیه افراد ، به وسیله رنگ آمیزی مناسب ، فضاهای مسکونی و محل کار قابل تحمل و فعال به وجود آورد .
بنابراین به بررسی اجمالی رنگ های کلیدی در معماری داخلی می پردازیم .
سبز : بیان کننده حیات ، رشد و زندگی است . این رنگ برای قسمت هایی که به انرژی زیادی نیاز دارد مانند اتاق نشیمن یا محل فعالیت های ورزشی مناسب است . سبز و قرمز دارای پیوندی عمیق هستند . این پیوند را به خوبی می توان در طبیعت در رنگ بندی گیاهان و میوه ها مشاهده کرد . کاربرد توام این دو ، انرژی یانگ را در محیط بالا می برد .
قرمز : بیان کننده هیجان ، گرمی و شهرت است . قرمز در کارهای تجاری جزو مهمترین رنگهاست و شهرت را برای صاحب تجارت به هدیه می آورد . این رنگ در محل هایی که کار و فعالیت اجتماعی لازم است حتما باید مورد استفاده قرار بگیرد . افراط در کاربرد آن باعث بالا بردن انرژی یانگ و نداشتن تمرکز می شود .
زرد و قهوه ای : این رنگ ها نوعی حس راحتی و امنیت ایجاد می کنند . قهوه ای رنگی است که آرامش و سکون را به همراه می آورد . زرد رنگی است که تمرکز را بالا می برد . زرد به نوعی تازگی را بیان می کند .
سفید – طلایی – نقره ای : سفید به دلیل داشتن طیف تمام رنگ ها ، رنگی خنثی است . محیط را بسیار بزرگ تر و روشن تر نشان می دهد . افراط در به کار بردن این رنگ ها باعث افسردگی و غم و اندوه در ساکنین می شود .
سیاه و آبی : استفاده از این رنگ ها حس نرمی و انعطاف ، عمق و توانمندی را در فضا ایجاد می کند . کاربرد بیش از حد آنها باعث سردی فضا ، افسردگی و سستی در ساکنین می شود . آبی برای رنگ آمیزی اتاق کودکان شرور و آرام کردن آنها مفید است . در طبیعت ، آبی و سبز دارای پیوندی عمیق هستند . کاربرد توام این دو در جاهایی که ممکن است ، باعث به وجود آوردن انرژی بسیار خوبی در فضا می شود .
نتیجه گیری : امروزه بسیاری از معماران و طراحان داخلی ، فنگ شویی - این هنر باستانی و چینی - را در آگاهی شان از مقوله طراحی به صورت کلی وارد می کنند و مفاهیم جهان شمول آن را در خصوص طراحی مطلوب دارای اهمیت اساسی می دانند ؛ که اگر به شکل مناسب به کار برده شود به برقراری تعادل در سیلان انرژی در محیط کمک کرده و امکان خلق خانه هایی دارای حداکثر انرژی ، سلامتی و هماهنگی را در اختیارمان قرار می دهد . این هنر ما را به سمت استفاده ای دقیق از نور – رنگ – مواد و قرارگیری مبلمان سوق می دهد ؛ انرژی منفی را حذف کرده و موجبات آرامش ، سلامت و برکت را در محیط خانه فراهم می آورد ؛ که در واقع منعکس کننده ی این آگاهی فزاینده است که همه چیز در جهان از درون به هم مرتبط هستند . این دستگاه متشکل از باورهای چهار هزار ساله ، معماران و طراحان آنها را به سمت طراحی ساختمان های جدید یا تغییر مدل ساختمان های موجود هدایت می کند تا بتواند بهترین صورت سیلان انرژی را به طریق مثبتی در آنها ایجاد کند . فنگ شویی در واقع پلی است میان کیفیت زندگی و محیط زندگی فیزیکی اطرافمان . به گفته ی کوپرنیک ، فنگ شویی یک مد امروزی نیست ؛ هزاران سال است که ارزش خود را حفظ کرده است . جهان غرب چنان پذیرای فنگ شویی است که به نظر می رسد هزاران سال دیگر قادر شود آن را به شرق بیاموزد .
منابع وماخذ : معماري رنگ وانسان- مولف : سیدابوالقاسم سیدصدر
فنگ شویی درخانه - گروه سوچک گینگ - ترجمه : حمید خداپناهی
معماران و طراحان - گروه سوچک گینگ - ترجمه : حمید خداپناهی
مجله هنرمعماري - شماره 10 - بهار 1385 (قسمت طراحی داخلی)
طرحهایی براي زندگی درمحیط خانه - مولف : سارا راسابک
فنگ شویی مقدماتی - مولف دکتر علی افروزان
فنگ شویی براي امروز - نوشته کوان لائو - ترجمه : محمد قراچه داغی
365 راز فنگ شویی - مترجم : تبسم آشتین جان

خبرنامه

ارسال آخرین اخبار صنعت مبلمان و طرح های جدید به ایمیل شما

ارتباط با ما

با ما ارتباط برقرار کنید

 تلفن:          01135750095
                 
موبایل:     09101001748 - فلاح

آدرس: مازندران - بابلسر - بهنمیر

تمامی حقوق این سایت محفوظ و در اختیار تیم برنامه نویسی مبلی ها می باشد و هر گونه کپی برداری مطالب ممنوع است.

طراحی و اجرا: نیشا وب