بهبود طراحی مبلمان از دیدگاه ارگونومی (قسمت دوم)

مسئله طراحي مبلمان را مي توان از دو منظر مورد توجه قرار داد، اول اينكه يك طرح را از ابتدا شروع نماييم و از پايه شروع كرد. اما منظر دوم اينگونه است كه طراحي هاي موجود را مورد بازنگري قرار داده و آنها را بهبود بخشيم، كه اين مورد (منظر دوم) موضوع اصلي اين مقاله مي
باشد.
فرايند بهبود طراحي مبلمان از ديدگاه ارگونومي به شرح زير مي باشد:
1- بررسي وضعيت موجود بلحاظ ارگونوميكي
اين مرحله خود شامل سه بخش مي باشد كه عبارتند از:
1-1- ارزيابي كارشناسانه ي محصولات
در اين مرحله سطح شاخصهاي ارگونوميكي موجود با استانداردهاي جهاني و يا شرايط ايده آل كه مطلوب افراد مي باشد مقايسه ميگردد كه ميزان اختلاف ميان آنها نشان دهنده وضعيت محصولات كه همان مبلمان مي باشد، است.
شاخه هاي دانش ارگونومي كه در اين مرحله مورد ارزيابي قرار ميگيرند، شامل موارد زير است:
• روانشناسي 
در حيطة اول يعني روانشناسي، جنبه هايي همچون رنگ ساختمان مبلمان و رويه ي آن، شكل (معماري) مبلمان، مورد بررسي قرار ميگيرد. از ديدگاه ارگونومي اين بخش بمنظور افزايش رضايت مشتريان و استفاده كنندگان مورد ارزيابي قرار ميگيرد، بخصوص در محيط هاي كاري اگر در
كنار جنبه هاي مذكور در مورد مبلمان، در مورد چيدمان نيز مدنظر قرارداده شود موجب بهروه وري بيشتر كاركنان مي شود. و يك آسودگي ذهني/رواني و باور مثبت نسبت به محصولات توليدي خاص نيز بهمراه خواهد داشت. در نتيجه با اين باور مثبت، بازاري مناسب براي توليد
كنندگان بهمراه مي آيد.
• فيزيولوژي 
در حيطة دوم (فيزيولوژي)، تبادلات انرژي و متابوليسم بدن مطرح است. بررسي خستگي ناشي از استفاده از مبلمان در اين حيطه مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
خستگي ناشي از استفاده از مبلمان عبارتست از ضعف در تمامي يا بخشي از بدن كه بيشتر با مبلمان ارتباط دارد، بطوريكه اين نوع خستگي بصورت خستگي عضلاني (جسمي ) و خستگي روحي (رواني) ظاهر ميشود .
خستگي فيزيكي همان نوع از خستگي است كه در بخش فيزيولوژي مطرح گشته و نوع ديگر خستگي مي تواند در بخش روانشناسي مورد بررسي قرار گيرد.


• بيومكانيك
در مباحث بيومكانيك ويژگيهاي مكانيكي اندام هاي بدن مورد بررسي قرار ميگيرد. در اين حيطه، حركت اندام ها و اعمال نيرو در بافت هاي مختلف بدن تجزيه و تحليل ميشود. بالطبع به كمك اين معادلات ميتوان الگوها و ابعاد مناسب را با هدف كاهش فشارهاي مكانيكي خارجي بر
بدن بدست آورد. بطور خلاصه ميتوان گفت كه چگونگي انتقال نيرو و اعمال نيرو از مبلمان به بدن بالاخص در ناحيه كمر، فشارهاي وارد به شانه ها و ساير اندامهاي درگير از جمله مباحث بيومكانيك هستند. برخي عوامل همچون جنس مواد مورد استفاده در ساخت مبلمان، ارتفاع پد و فاكتورهايي از اين قبيل در حوزه بررسي مي شود.
• آنتروپومتري 


آنتروپومتري، به سنجش ابعاد فيزيكي بدن و كاربرد داده هاي ابعادي در اصلاح شرايط فيزيكي مبلمان مي پردازد. از آنجايي كه يكي از دلايل فشارهاي وارده بر اندام ها، عدم تطابق ابعاد مبلمان با ويژگيهاي ابعاديِ بدن كاربر مي باشد، از اين رو داده هاي آنتروپومتريك را ميتوان به طور مؤثري در طراحي مبلمان و محصولات بكار بست. اين حيطه به مناسب سازي و بهينه ساختن توليدات جهت استفاده كنندگان بسيار كمك مي نمايد و نقش عمده اي برعهده دارد. از جمله ابعاد آنتروپومتريك مورد استفاده در طراحي مبلمان، ارتفاع نشسته آرنج براي مشخص كردن ارتفاع دسته مبلمان، ارتفاع نشسته براي تعيين ارتفاع پشتي مبلمان اشاره كرد. البته تعداد ابعاد مورد نياز زياد بوده و در اينجا تنها دو مورد بعنوان نمونه آورده شد.

بررسي رضايت مشتريان 
ارزيابي رضايت مشتريان و ارزيابي هاي كارشناسانه مكمل يكديگرند. با دانستن نقاط ضعف در طراحي از طريق ارزيابي كارشناسانه مي توان با طراحي و ساخت محصولات مناسب رضايت مشتريان را بدست آورد و از طرف ديگر با بررسي رضايت استفاده كنندگان از محصولات نقاط ضعف را كشف كرده و با بهبود آنها شرايط را بهينه سازيم. در اين مرحله رضايت مشتريان از همان فاكتورهاي مورد بررسي در بخش ارزيابي كارشناسانه مورد بررسي قرار ميگيرد. بدين منظور مي توان تعدادي از استفاده كنندگان را بعنوان نمونه انتخاب كرد و از آنها خواست تا ازمبلمان
توليد شده استفاده نمايند و مواردي كه برايشان مشكل ساز مي باشند و براي ايشان ايجاد ناراحتي مي نمايند را بيان كنند.
• بهره گيري از رويكرد مشتري مداري در طراحي ارگونوميكي
دانستن خواسته هاي مشتريان بواسطه يك رويكرد مشتري مداري و از طريق روشهاي مختلف بدست مي آيد، كمك بسيار مهمي در طراحي محصول مي نمايد تا بتوان مبلماني را طراحي نمود كه با خواسته هاي مشتريان هماهنگ باشد و به گونه اي طراحي شود كه با شرايطي كه مشتريان از آنها استفاده مي نمايند همساني بيشتري داشته باشد. در همين راستا در ارگونومي مبحثي مطرح گرديد با عنوان مهندسي كَنسي  (احساس) يا ارگونومي كَنسي 2 كه واژه اي ژاپني است و در دهه ي 1970 توسط فردي ژاپني به نام ميتسو ناگاماچي 3 بنانهاده شد.
در مهندسي كَنسي به بررسي احساس و نگرش افراد استفاده كننده از يك محصول در مورد طراحي آن محصول پرداخته مي شود و با كمك نتايج حاصل به اصلاح طراحي پرداخته مي شود. استفاده از نظرات استفاده كنندگان جهت بدست آوردن بازاري مطمئن بسيار حائز اهميت است و نمي توان با الگوبرداري از نمونه هاي خارجي سليقه داخلي را با آن وفق داد، بلكه بايست آن طرح ها را با سلايق موجود مطابق نمود.
مي توان با بررسي نظرات و احساس استفاده كنندگان از مبلمان هاي توليدي با كمك ابزار و روشهاي مختلف و تجزيه و تحليل متناسب با روش بررسي به يكسري نتايج برسيم كه اگر اين نتايج به خوبي تفسير و تعبير شوند، اطلاعات مناسبي در مورد عناصر طراحي به طراح كه بهتر است
يك تيم طراحي باشد مي رسد و اين تيم نيز مي تواند با در نظر گرفتن ديگر عوامل تأثيرگذار، يك طراحي جديد با استفاده از بررسي كَنسي خلق نمايد كه يقيناً اينگونه طرح ها كه با لحاظ كردن نظرات استفاده كنندگان بوجود مي آيند، بيشتر مورد پسند و رضايت ايشان نيز قرار مي گيرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خبرنامه

ارسال آخرین اخبار صنعت مبلمان و طرح های جدید به ایمیل شما

ارتباط با ما

با ما ارتباط برقرار کنید

 تلفن:          01135750095
                 
موبایل:     09101001748 - فلاح

آدرس: مازندران - بابلسر - بهنمیر

تمامی حقوق این سایت محفوظ و در اختیار تیم برنامه نویسی مبلی ها می باشد و هر گونه کپی برداری مطالب ممنوع است.

طراحی و اجرا: نیشا وب